سرطان ریه خوشـخیم
نوشته شده توسط : spudgene

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرطان ریه در ساختار بیماری‌های انکولوژیک رتبه دوم را دارد و بعد از سرطان پستان از نظر شیوع در رتبه دوم قرار دارد. در عین حال، در میان علل مرگ ناشی از تومورهای بدخیم در صدر قرار می گیرد. در سال 2020، 1.8 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

 

یکی از دلایل مرگ و میر بالای سرطان ریه این است که این بیماری اغلب بدون علامت است. از آنجایی که هیچ علامتی وجود ندارد، فرد به پزشک مراجعه نمی کند و بیماری اغلب در مراحل پایانی، زمانی که اثربخشی درمان کم است، کشف می شود.

 

اما حتی زمانی که علائم سرطان ریه آشکار می شوند، شبیه علائم بسیاری از بیماری های دیگر، از جمله سرماخوردگی هستند - چنین علائمی غیراختصاصی نامیده می شوند. بنابراین، مردم اغلب تماس با متخصص را به تاخیر می اندازند، به این امید که بیماری خود به خود ناپدید شود یا خود درمانی کنند. در این مدت، تومور به رشد خود ادامه می دهد و درمان بعدی را دشوار می کند.

 

سرطان ریه چیست

پزشکان سرطان را یک تومور بدخیم می نامند که از اپیتلیوم ایجاد می شود.

 

یک تومور بدخیم در نظر گرفته می شود که به سرعت رشد کند، بتواند به بافت های اطراف نفوذ کند و آنها را از بین ببرد، و همچنین می تواند متاستاز - تومورهای ثانویه در سایر اندام ها، دور از کانون اصلی ایجاد کند.

 

علائم سرطان ریه

همانطور که قبلا ذکر شد، تظاهرات سرطان ریه غیراختصاصی است - یعنی می تواند به بسیاری از بیماری های دیگر مربوط شود، نه تنها ریه ها2.

 

 

سرفه با عفونت های ویروسی سرماخوردگی، فرآیندهای التهابی در دستگاه تنفسی امکان پذیر است.

هموپتیزی - با سل و نارسایی قلبی عروقی جبران نشده؛

تنگی نفس - با بیماری مزمن انسدادی ریه، نارسایی قلبی عروقی؛

درد در قفسه سینه - با پلوریت، نورالژی بین دنده ای؛

ضعف، کاهش وزن بی دلیل - در برخی از آسیب شناسی های غده تیروئید، دستگاه گوارش، خود ایمنی و بسیاری از بیماری های دیگر.

 

برای تشخیص صحیح به موقع، معاینه لازم است، بنابراین نیازی به تشخیص "در اینترنت" و خوددرمانی نیست - هر گونه مشکل سلامتی مستلزم مراجعه به پزشک است!

 

آیا تومورهای دیگری غیر از سرطان وجود دارد؟

در مقابل تومورهای بدخیم، تومورهای خوش خیم نیز وجود دارند. آنها معمولاً توسط یک کپسول از بافت های اطراف جدا می شوند، یعنی در آنها رشد نمی کنند و بافت ها و اندام های مجاور را از بین نمی برند. چنین تومورهایی نسبتاً آهسته رشد می کنند (تا 2-3 میلی متر در سال) و متاستاز ایجاد نمی کنند.

 

طبق آمار، تومورهای خوش خیم می توانند تا 12 درصد از تومورهای ریه را تشکیل دهند. آنها معمولاً در افراد زیر 50 سال تشخیص داده می شوند.

 

چه تومورهای خوش خیمی در ریه ها یافت می شود

مانند سرطان، نئوپلاسم های خوش خیم می توانند از اپیتلیوم (پاپیلوما) یا غدد ریه ها و برونش ها (آدنوم) منشاء بگیرند. اما علاوه بر این، آنها می توانند از بافت های دیگر نیز تشکیل شوند، به عنوان مثال، غضروفی (کندروما)، عروقی (همانژیوم)، عصبی (نوروما) و غیره. علل دقیق ظهور تومورهای خوش خیم به طور کامل شناخته نشده است، اما کارشناسان معتقدند که مانند سرطان، یک نقص ژنتیکی وجود دارد.

 

شایع ترین تومور خوش خیم ریه هامارتروم است که در 75 درصد موارد یافت می شود. منشأ آن از بافت ژرمینال ناقص است و ممکن است شامل عضلات صاف، غضروف، غدد، استخوان و سلول های اپیتلیال در ترکیبات مختلف باشد.

 

علائم سرطان ریه خوش خیم: تنگی نفس، سرفه، هموپتیزی، درد قفسه سینه.

 

به طور معمول، یک تومور خوش خیم کوچکتر از یک تومور بدخیم است، اما هیچ کس تنها بر اساس این معیار تشخیص نمی دهد. تفاوت اصلی در ساختار سلولی خود تومور است. برای مطالعه آن، یک معاینه بافت شناسی ضروری است که در طی آن پزشک یک قطعه از تومور را زیر میکروسکوپ بررسی می کند. مواد لازم برای تحقیق، بسته به محل تومور، در حین برونکوسکوپی، با استفاده از بیوپسی با سوزن ظریف (تحت کنترل اولتراسوند، یک سوزن به داخل تومور وارد می شود و محتویات آن خارج می شود) یا با بررسی بافت برداشته شده در حین جراحی به دست می آید.





:: برچسب‌ها: سرطان ریه ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: